berglundshastar.blogg.se

Följ mig och min vardag- hästar,tävling,vänner,jobb,drömmar och allt annat som hör till.

Bosseträning Holger

Publicerad 2013-10-16 10:25:42 i Hope And Glory "Holger"

en förklaring på dagens övning: (stulen av Helena Barth) ;)
 
Vi hoppade fram på en studs på böjt spår på ena kortsidan över fem sockerbitshinder. Först red vi över upphöjda bommar i kort trav med två steg mellan varje bom. sen rullade vi över i galopp. I höger varv la vi sedan på en serie. Kryss-studs-kryss-ett språng-räcke-ett språng-oxer. Kort avstånd emellan så hästarna fick korta sig och hoppa upp sig ordentligt. I vänster varv la vi på ett bågplank höger båge 20 meter (fem språng) till en oxer. 
 
holger kändes riktigt pigg när jag började rida fram, skrittade utanför ridhusen runt 15 min.
Han var väldigt skygg för dom andra hästarna, brukar inte vara så spänd men ibland rider vissa väldigt nära i hög fart (gnäll gnäll) men jag gillar inte det alls. Tycker alltid man ska hålla avstånd, dels för hästarnas skull men också för att det är en stor säkerhetsrisk när man rider upp i arslet på någon.
 
Red fram och han kändes jätte fin i bägge varv.
 
Började sen på studsen som han gjorde riktigt bra i trav, båda varv. sen i galopp i bägge varv.
Gjorde det super.
Fortsatte sen på serien där han hoppade riktigt bra in, men kändes lite "loj".
Hoppade väl och var inte i en bom men hade inte samma stuns i hoppet.
Bosse och jag tror nog att det kom lite mjölksyra från studsen.
Hoppade andra linjen nångång sen var vi nöjda.
 
Duktig häst! <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofie

Sofie Berglund. f.-89, En nördig tjej med mycket för sig. Följ mig och mitt liv med vänner,familj,jobb och mina hästar. kontakt: [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela